Kategorien «Næringsliv»

Posted: desember 9, 2009 in Verdiskapning
Tags: , , ,

I renessanseposten min så refererte jeg de forskjellige kategoriene jeg kommer til å prøve å skrive innenfor. Synes det var greit å komme frem til dem, men jeg er veldig usikker på ordlyden til kategorien «Næringsliv». Det er nemlig veldig lite treffende for det jeg ønsker å skrive om. Eller i alle fall for snevert.

Derfor strekker jeg uten en hånd til internettsamfunnet for å be om hjelp!

Det jeg ønsker å skrive om under denne kategorien er interessant og nyttig lærdom jeg tilegner meg på BI eller som er relatert til de jeg lærer der. Typisk interessante ting jeg kommer over i arbeidet med masteroppgaven min og liknende. I tillegg ønsker jeg å bruke denne kategorien til å skrive om ting som skjer i næringslivet; enten det er et firma som gjør noe bra og bør skrytes av eller omvendt – eller bare generelle betraktninger. Helst vil jeg jo skrive poster som inneholder både elementer fra ekte næringslivscase og fra de mer teoretiske innsiktene jeg har fra BI.

Selvom det kanskje ikke er så fryktelig viktig så ønsker jeg allikevel å ha et mer dekkende kategorinavn. Er det noen som har noen innspill?

Ingen innspill er for dumme – hvem vet hva som fører til et gjennombrudd?

Kommentarer
  1. Alex sier:

    Hey.. Hva med å kalle den utvikling og/eller fremgang. Eller rett og slett bare Business as usual 🙂

    A

    • nicolaialexander sier:

      Gode innspill. Problemet er at jeg hverken kan kalle den utvikling eller fremgang, for det er ikke nødvendigvis det jeg skal skrive om.

      Business as usual
      kunne godt vært en undertittel til bloggen som helhet – så det skal jeg ta med meg.

      I tillegg har jeg vurdert å kalle kategorien for Business, men jeg ønsker å bruke en så norsk språkdrakt som mulig. Et alternativ er jo selvfølgelig å gi opp den linjen og være litt «akademisk» og fylle postene mine med amerikanske/amerikanifiserte buzzord (nettopp, ja). Da er jo business et glimrende kategorinavn.

      I tillegg så har Martin Fragell, som jeg sitter i Fylkestinget med, kommet med forslag om Innsikt eller betraktninger. Innsikt er igjen litt vel ambisiøst (selvom jeg setter pris på at han mener jeg har det i meg Ü ). Dessverre (eller) er ikke alt jeg skriver er like innsiktsfullt. Betraktninger derimot treffer ganske bra, men er også litt vidt… Da må jeg fort slå sammen Næringsliv og Samfunn. Det kan jo også være en god idé.

      Any ideas? (Nå ryker fort den norske språkdrakten)

  2. Alex sier:

    Marked? Bevegelser?

    • Har fått en del forskjellige innspill nå. Både fra Alex her på bloggen, men også andre steder. Har for tiden kommet frem til en favoritt: Verdiskapning.

      Føler at denne definisjonen kan dekke:
      – Finans
      – Økonomi
      – Næringsliv

      Og studier og forskning innen disse områdene.

      Samtidig som den ikke overlapper i altfor stor grad med kategorien Samfunn som skal dekke mer politikk, frivilligheten, reguleringer, verdier og ideologi.

      Synes dere at Verdiskapning kan fungere som et godt kategorinavn?

Legg igjen en kommentar

